Wprowadzenie
Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie istotne zmiany podatkowe dotyczące amortyzacji, leasingu operacyjnego i kosztów użytkowania samochodów osobowych w firmach. Przepisy mają wpływ na to, jakie wydatki związane z samochodami firmowymi będzie można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, a które części wydatków przestaną być uznawane. Dla wielu przedsiębiorców leasing może być mniej „opłacalny” podatkowo niż dotychczas.
Poniżej znajdziesz szczegółowe omówienie zmian, przykłady, rekomendacje i, co najważniejsze — wskazówki, jak się do nich przygotować.

Co się zmienia – kluczowe regulacje od 2026
Zmiany wynikają z nowelizacji przepisów, m.in. ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. poz. 2269 ze zm.) oraz ustaw podatkowych.
Nowe limity wartości pojazdów
- 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem. Limit pozostaje bez zmian.
- 150 000 zł – dla pojazdów o niskiej emisji CO₂ (emisja poniżej 50 g/km), czyli hybryd typu plug-in itp.
- 100 000 zł – dla samochodów spalinowych i pozostałych hybryd (emisja CO₂ ≥ 50 g/km) – zarówno w amortyzacji jak i leasingu operacyjnym, najmie, dzierżawie.
Co się zmienia dla leasingu operacyjnego i najmu
- Dla umów leasingu operacyjnego / najmu / dzierżawy od 2026 r., koszt uzyskania przychodu będzie ograniczony limitem wartości pojazdu – jeśli pojazd kosztuje więcej niż limit, część przekraczająca limit nie będzie mogła być zaliczona do kosztów podatkowych.
- Nowe limity są uzależnione od emisji CO₂ – pojazdy mniej emisyjne mają wyższy limit.
Przepisy przejściowe i ochrona praw nabytych
- Samochody będące środkami trwałymi przedsiębiorcy wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r. będą objęte dotychczasowym limitem (np. 150 000 zł dla nieelektrycznych i nie-niskoemisyjnych aut).
- Przepisy nie przewidują jednoznacznej ochrony praw nabytych w przypadku leasingu operacyjnego — nawet jeśli umowa leasingu operacyjnego została zawarta wcześniej, jeżeli pojazd nie jest w ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy, może być objęty nowym limitem od 2026 r.

Praktyczne skutki dla przedsiębiorców
Mniej możliwości „wrzucenia” całych kosztów w leasingu
Jeśli przedsiębiorca leasinguje samochód spalinowy o wartości np. 150 000 zł, dotychczas mógł w dużej mierze zaliczyć raty leasingowe w koszty. Po zmianach od 2026 r. tylko część (do wysokości limitu 100 000 zł) będzie mogła być zaliczona w koszty. Nadwyżka zostanie z wyłączeniem podatkowym.
Wyższa podstawa opodatkowania
Ograniczenie kosztów oznacza, że dochód do opodatkowania będzie wyższy, co może skutkować większym podatkiem dochodowym i – przy stosowaniu podatku liniowego – większą podstawą składki zdrowotnej i innych ciążących na przedsiębiorcy obciążeń.
Mniejsza korzyść z leasingu operacyjnego dla droższych aut
Samochody klasy premium, SUV-y, luksusowe wersje będą najbardziej dotknięte – jeśli ich cena przewyższa nowy limit, przewaga leasingu może się zmniejszyć.
Konieczność przemyślenia zakupu vs leasing vs najem
Wiele firm będzie analizować, czy zamiast drogiego auta spalinowego, lepszym wyborem będzie pojazd elektryczny, niskoemisyjny, lub opcja wynajmu długoterminowego, jeśli któraś z tych form daje lepszą efektywność podatkową.
Co robić, by zminimalizować negatywne skutki
- Podpisz umowę lub dokonaj zakupu przed końcem 2025 r.
— jeśli planujesz auto spalinowe droższe niż 100 000 zł, zakup lub leasing finansowy pod koniec 2025 r. może pozwolić Ci skorzystać z dotychczasowych, wyższych limitów. - Rozważ samochód elektryczny lub niskoemisyjny
— limity dla aut elektrycznych i hybryd niskoemisyjnych są wyższe lub pozostają korzystne. - Analizuj formę leasingu
— leasing finansowy daje możliwość, by auto było w Twojej ewidencji środków trwałych, co pozwala zachować stare limity, jeśli spełnione zostanie kryterium wprowadzenia w ewidencję przed 2026 r. Leasing operacyjny nie daje tej możliwości tak jednoznacznie - Monitoruj przepisy przejściowe i projekty nowelizacji
— branża zgłasza postulaty, by objąć również leasing operacyjny ochroną praw nabytych. Jeśli zostanie wprowadzona taka regulacja, może zmienić sytuację. - Rozważ alternatywy
— wynajem długoterminowy, leasing dla aut elektrycznych, leasing używanych aut w zależności od wartości, itp.
Potencjalne wyzwania i ryzyka
- Niejasne przepisy przejściowe — szczególnie dla leasingu operacyjnego; wątpliwości co do ochrony praw nabytych.
- Ustalenie emisji CO₂ pojazdu i klasyfikacji pojazdu pod względem niskoemisyjności — może wymagać dokumentacji i weryfikacji.
- Skutki finansowe — wyższe podatki, mniejsza płynność, gorsza korzyść z amortyzacji/leasingu droższych pojazdów.
- Konieczność aktualizacji strategii flotowej – firmy, które mają flotę lub planują zakup kilku pojazdów, muszą przeliczyć różne warianty.
Podsumowanie
- Od 1 stycznia 2026 r. limity podatkowe dla samochodów firmowych zostaną znacząco obniżone dla większości aut spalinowych / hybryd o wyższej emisji CO₂ – próg spadnie do 100 000 zł.
- Samochody elektryczne i napędzane wodorem oraz niskoemisyjne (emisja < 50 g CO₂ / km) będą miały wyższe limity (odpowiednio 225 000 i 150 000 zł).
- Leasing finansowy i zakup auta, który zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych przed 2026 r., pozwoli zachować dotychczasowe, wyższe limity. Leasing operacyjny niekoniecznie.
- Przedsiębiorcy powinni już teraz planować decyzje (zakupy, leasingi), przeliczać koszty, porównywać opcje, by uniknąć niespodzianek podatkowych.
- Zapraszamy do kontaktu i pomożemy z nowymi zmianami!